Veelgestelde Vragen

Start je reis naar efficiënt energiebeheer en kostenbesparingen met EnerVizie. Krijg meer inzicht en bereik samen met ons je duurzaamheidsdoelen. Jouw pad naar een beter morgen begint met EnerVizie.

energie gerelateerde vragen

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen, zodat je snel de informatie krijgt die je zoekt.

Hoe kan EnerVizie mijn energiekosten verlagen?

EnerVizie biedt met het opbouwen van data meer inzicht in het huidige- en toekomstig verbruik om innovatieve, slimme en duurzame oplossingen toe te passen.

Hoe verloopt de overgang naar een andere energieleverancier?

Wij zoeken een energieleverancier met de meest gunstige tarieven, laagste bijkomende kosten, de beste voorwaarden die passen bij jouw bedrijf. Vervolgens verzorgen wij administratieve handelingen zoals opzegging bij je huidige energieleverancier en het aanmelden bij de nieuwe energieleverancier. Dus een zorgeloze overgang.

Wat is een slimme meter?

Een slimme meter is een digitale meter die de conventionele (domme) meters voor elektriciteit en gas vervangt. Deze meter meet net als de traditionele meter het energieverbruik in je huis, maar het grote verschil is dat de slimme meter meterstanden automatisch doorstuurt naar de netbeheerder. Hierdoor hoef je zelf geen standen meer door te geven. Bovendien kun je zelf je werkelijke verbruik inzien, wat het eenvoudiger maakt om energie te besparen. 

Waarom heb ik een slimme meter nodig?

Je hebt een slimme meter nodig omdat de inkoopprijs van stroom per uur varieert en afhankelijk is van vraag en aanbod in de markt. Met een slimme meter kunnen wij je verbruik per uur uitlezen en dit verbruik koppelen aan de op dat moment geldende beursprijzen, zodat je optimaal kunt profiteren van de dynamische prijzen.

Hoe vraag ik een slimme meter aan?

Je kunt een slimme meter aanvragen via je netbeheerder. Voor de exacte werkwijze verwijzen we naar je netbeheerder, omdat de aanvraag bij elke netbeheerder kan verschillen. Hieronder vind je de links naar de verschillende netbeheerders waar je meer informatie kunt vinden over het aanvragen van een slimme meter:

Wat is het verschil tussen levering en transport van energie?

Het verschil tussen levering en transport van energie is dat transport verwijst naar het gebruik van het energietransportnetwerk, zoals de kabels, buizen en aansluitingen, terwijl levering betrekking heeft op de inkoop en verkoop van energie. Het transport wordt verzorgd door de netbeheerder, terwijl de levering wordt verzorgd door je energieleverancier. Hierdoor kom je tijdens het overstappen naar een andere leverancier nooit zonder stroom te zitten.

WAt is het verschil tussen groene en grijze stroom?

Het verschil tussen groene en grijze energie zit in hoe ze worden opgewekt: groene energie komt uit hernieuwbare bronnen zoals wind, zon en biomassa, die onuitputtelijk zijn en nauwelijks CO₂ uitstoten. Grijze energie wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen zoals gas en kolen, die wel CO₂ uitstoten en kunnen opraken. Met groene energie draag je bij aan een schonere toekomst, terwijl grijze energie meer impact heeft op het milieu.

Hoe werkt het voorschot op uw ontvangen factuur?

Je betaalt een voorschotbedrag voor de komende maand, dat gebruikt de energieleverancier om in die maand dagelijks je energie in te kopen. Zij proberen je voorschot steeds zo dicht mogelijk bij de werkelijkheid te laten aansluiten. Daarom neemt de energieleverancier elke maand de verwachte beursprijs en jouw verwachte verbruik van de komende maand mee in de berekening van je voorschot. Dit helpt hen om risico’s te beperken, zowel voor jou als klant (door hoge bijbetalingen te voorkomen) als voor de energieleverancier (zij schieten elke maand als het ware voor tijdens het inkopen). Nadat de maand voorbij is, verrekend de energieleverancier de werkelijke leveringskosten, die gebaseerd zijn op je daadwerkelijk verbruik en de beursprijs, met het door jou betaalde voorschot.

Wat zijn GVO’s ?

Een GvO, ook wel groencertificaat, is een digitale certificering waarmee bewezen kan worden met welke technologie (zon, wind, biomassa of waterkracht) en op welke locatie de groene stroom opgewekt is. Eén GvO staat gelijk aan 1.000 kilowattuur (kWh) opgewekte hernieuwbare elektriciteit.

Wanneer u de overstap wilt maken van grijze naar groene stroom, kunt u er voor kiezen om uw stroom te “vergroenen”. 

Wat is Netcongestie?

Netcongestie beschrijft een situatie waarbij de beschikbare netcapaciteit niet meer toereikend is voor de gevraagde netcapaciteit. Het energienet van Nederland begint steeds meer vol te raken, er wordt ook wel gesproken van file op het energienet. Netcongestie vormt een grote uitdaging voor de energietransitie en in sommige gevallen zelfs voor economische groei.

We zien de ontoereikende netcapaciteit zowel op regionaal als landelijk niveau steeds verder toenemen. De kaart van Netbeheer Nederland geeft inzicht in de capaciteit per postcode gebied. Zowel op afname van elektriciteit als op invoeding (ook wel teruglevering) vormt netcongestie een groot probleem.

Energie Management Systeem (EMS), oplossing voor Netcongestie problemen?

EMS-oplossingen zijn ontworpen om bedrijven ongeëvenaarde controle over energiebronnen te bieden, met financiële voordelen, optimale prestaties en veerkracht als resultaat. Of u nu een eenvoudige, efficiënte oplossing voor één apparaat nodig heeft, of een geavanceerd, schaalbaar systeem voor meerdere apparaten Energie Management. EnerVizie kan u hierover informeren en deskundig advies geven.

H

Uw Energie, Onze Zorg

EnerVizie helpt je bij energie kostenbesparing en het realiseren van een duurzame toekomst. Vul het contactformulier in voor meer informatie over innovatie, slimme energieoplossingen en onafhankelijke inkoop energie. Neem de volgende stap naar efficiënt energiebeheer met EnerVizie.

Scroll naar boven